Młodzież ma ogromny problem ze wskazywaniem fake newsów. Badania nie napawają optymizmem

Autor Michalina Kobla - 3 Grudnia 2019

Fake news potrafi oszukać każdego? Młodzież z USA została sprawdzona pod kątem reagowania i rozpoznawania fałszywych informacji. Wyniki zdecydowanie nie wypadły satysfakcjonująco.

Fake news to plaga dzisiejszego internetu. Wydaje się, iż młodzi ludzie, będąc obytymi z nowinkami technologicznymi, łatwo wyłapują manipulacje i kłamstwa. Stanford History Education Group przeprowadziło więc badanie na próbie 3446 młodych osób, strukturą odpowiadającej sytuacji demograficznej Stanów Zjednoczonych. Uczniowie mieli do rozwiązania 6 zadań - tylko 3% badanych rozwiązało wszystkie. 

Za kampanią Hołowni stanie znana miliarderka? Oficjalny komentarz przeczy medialnym doniesieniomCzytaj dalej

Fake news trudny do rozpoznania dla młodzieży

W jednym z zadań uczniowie mierzyli się z ocenieniem wiarygodności postów sponsorowanych, a dokładnie artykułu opłaconego przez bank, dotyczącego planowania finansowego. Niewielu ankietowanych uznało, że opłacenie artykułu kwalifikuje materiał prasowy jako mało wiarygodny. W innym studenci zostali poproszeni o ocenę dwóch postów na Facebooku, ogłaszających kandydaturę Donalda Trumpa na prezydenta. Jeden pochodzi ze zweryfikowanego konta Fox News, a drugi z konta, które tylko wyglądało jak Fox News. Zaledwie jedna czwarta uczniów prawidłowo rozpoznała i wyjaśniła swój wybór. Ponad 30 procent studentów twierdziło, że fałszywe konto jest bardziej wiarygodne z powodu niektórych kluczowych elementów graficznych, które zawiera.

Wyniki są jednoznaczne - ogromna część uczniów uczniów w USA ma problem z rozpoznaniem fałszywych informacji. Chociaż badania przeprowadzono w USA, problem powinien zostać dostrzeżony także w innych państwach, w tym oczywiście w Polsce. W szerszej perspektywie oznacza to bowiem, iż w toku edukacji należy zwrócić baczną uwagę na nauczenie młodzieży właściwych metod szukania informacji i oceniania ich pod kątem wiarygodności.

Najlepsze dziś: 

  1. Za kampanią Hołowni stanie znana miliarderka? Oficjalny komentarz przeczy medialnym doniesieniom
  2. IBERION grupą mediową przyszłości. Jakie wartości wyznaje firma?
  3. Biznes Info - portal o finansach małych i dużych

źródło: android.com.pl

Następny artykuł
Nie przegap najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj antyfake.pl na: Google News