Ile godzin powinno się spać? Naukowcy obalają najpopularniejsze mity
Autor AntyFAKE - 3 Sierpień 2019

Ile godzin powinno się spać? Naukowcy obalają popularne mity

Ile godzin powinno się spać? Jakie nawyki i substancje mogą pomóc osobom cierpiącym na bezsenność? Ilość mitów na temat snu, krążących w internecie nie ustępuje miejsca tym, dotyczącym innych aspektów zdrowia. Grupa naukowców z New York University School of Medicine postanowiła je przeanalizować i naprostować niektóre, szkodliwe zalecenia.

To, ile godzin powinno się spać zależy oczywiście od indywidualnego przypadku, ale lekarze z łatwością mogą wyznaczyć widełki, których przekraczanie jest szkodliwe. Z badania opublikowanego w kwietniu tego roku na łamach "Sleep Health" wynika, że najpopularniejszym mitem dotyczącym snu jest właśnie ten, mówiący, że wystarczy nam 5 godzin spędzonych w objęciach Morfeusza dziennie. W dłuższej perspektywie za takie niedosypianie zapłacić możemy własnym zdrowiem.

Nim naukowcy z University School of Medicine wyodrębnili wspomniany mit, jako najpopularniejszy, przeczesali ponad 8 tys. stron internetowych. Obalenie go jest szczególnie ważne, ponieważ spośród całej reszty szkodliwych porad to wlaśnie ta jest najgorźniejsza dla zdrowia w dłuższej perspektywie.

Ile godzin powinno się spać? 

Z pewnością więcej niż 5. Naukowcy odnieśli się do potrzebnej długości snu, wspominając również o micie, dotyczącym leczniczej wartości drzemek, w przypadku problemów z bezsennością. Spać powinniśmy co najmniej 7 godzin. Jeżeli mamy problemy z zaśnięciem, drzemki w ciągu dnia tylko pogłębią nasz problem. Należy również pamiętać o tym, aby kłaść się o podobnej godzinie.

National Sleep Foundation wraz z grupą naukowców i lekarzy wyodrębniła różne, zalecane widełki w zależności od wieku. Liczba godzin, jakie powinniśmy przespać w ciągu dnia z czasem maleje, jednak dorosłe osoby powinny spać od 7 do 9 godzin na dobę. 

Mateusz Morawiecki pomaga opozycji w kampanii wyborczej? Sprawdzamy teorię serwisu Najwyższy Czas!Mateusz Morawiecki pomaga opozycji w kampanii wyborczej? Sprawdzamy teorię serwisu Najwyższy Czas! Czytaj dalej

Jak jeszcze NIE radzić sobie z bezsennością?

Kolejne, wyodrębione przez naukowców mity, dotyczą leczenia bezsenności. Wbrew temu, co można przeczytać na niektórych stronach internetowych, alkohol nie pomaga w tej przypadłości. Intuicyjnie, mogłoby się wydawać, że po kilku głębszych usypiamy z większą łatwością. Samo w sobie jest to prawdą, ale sen w jaki wówczas zapadamy nie jest tak głęboki, jak powinien. Z tego powodu po alkoholu zwyczajnie się nie wysypiamy.

Jeszcze jeden mit, o którym wspominają w swoim badaniu naukowcy, odnosi się do chrapania. Ta nieprzyjemna przypadłość bywa często bagatelizowana i określana mianem "naturalnej", bądź "niegroźnej". Rzeczywiście, chrapanie nie zawsze jest symptomem choroby, jednak w wielu przypadkach może być objawem problemów z oddechem bądź sercem. Z tego właśnie powodu nie należy go bagatelizować.

Badanie naukowców warto wziąć sobie do serca. Sen jest jednym z najważniejszych, choć często niedocenianych czynników wpływających na nasze zdrowie i samopoczucie. Przypomina o tym jedna z autorek pracy, prof. Girardin Jean Louis.

- Sen jest ważny dla zdrowia i powinny być podejmowane większe wysiłki w celu edukowania w tym temacie społeczeństwa. Na przykład lekarze, dyskutując o tym z pacjentami mogą sprawić, że szkodliwe mity przestaną podnosić zagrożenie ich pacjentów chorobami serca, otyłością i cukrzycą - przypomina profesor.

źródło: sleephealthjournal.org

Zobacz także

  1. LimeBand nie wykrywa tabletki gwałtu? Kontrowersje wokół opaski, która miała być innowacyjna
  2. Marsz Równości w Zabrzu wzbudza kontrowersje. Może być ustawką
  3. Przyczynił się do spopularyzowania terminu fake news. Teraz krytycznie ocenia jego ewolucję
  4. Beata Szydło została uznana sprawczynią kolizji. WPolityce publikuje sugestywną informację na temat stłuczki
  5. Skutki rozpowszechniania nieprawdziwych informacji są poważniejsze, niż się wydaje
  6. Manipulacja: Jak się bronić przed fake newsami?